Recept: Nutella brood

Vandaag wil ik in het verrassingsartikel van de week een recept met je delen. Namelijk een recept voor het maken van Nutella brood! Niet alleen is het brood overheerlijk, het ziet er ook nog eens mooi uit. Voor alle meiden die, net zoals ik, een sweet tooth hebben is dit een overheerlijk en simpel recept.SAMSUNG CSCIngrediënten:

  • 450 gr Bloem
  • 70 gr Suiker
  • 2 eetlepels gist (in kleine zakjes te koop in de supermarkt)
  • Snufje zout
  • 30 gr Gesmolten, ongezouten boter
  • 180 ml Warme melk
  • 2 Eierdooiers
  • 1 cup Nutella

Begin met het oplossen van de gist in ¼ cup (=60 ml) warm water, laat dit 10 min. rusten. Mix ondertussen in een andere kom de bloem, zout, suiker, melk en boter. Mix dit totdat het mengsel helemaal glad is. Zet de mixer op een lage snelheid en voeg het mengsel van water en gist toe, laat dit even draaien en zet de snelheid dan op medium. Laat het water en de gist ongeveer 7 min. in totaal met het mengsel meedraaien. Pak een aparte kom en strooi hier wat bloem in. Leg het deeg in deze kom en dek de kom af met plastic folie. Laat deze kom op een warme plek 1 uur rusten.

Na dit uur is je deeg verdubbeld in volume. Hierboven op de foto’s zie je mijn deeg, links voor het rusten, rechts na het rusten. Verdeel het deeg vervolgens in twee gelijke delen. Rol een van deze delen uit tot een cirkel met een doorsnede van ongeveer 30 cm. Het is het handigst als je dit op een bakpapier doet, dan is het verplaatsen van het deeg het makkelijkst. SAMSUNG CSCDit is mijn deeg uitgerold, zelf had ik geen bakpapier in huis, dus heb ik aluminiumfolie gebruikt. Dit gaat ook prima, je kan je deeg er alleen niet op rollen. Ook zie je dat ik mijn cirkel niet zo perfect rond heb gemaakt, dit zie je toch niet goed terug in het eindresultaat. Leg je cirkel van deeg op een bakplaat. Besmeer het vervolgens met 1 cup nutella.SAMSUNG CSCIk had een klein potje Nutella gekocht (zie foto van ingrediënten), hiervan heb ik 3/4 op mijn cirkel gesmeerd. Je kunt de Nutella eventueel kort verwarmen in de magnetron, dan is het makkelijker uitsmeren. Blijf 1 tot 1,5 cm van de rand af met het smeren van de Nutella. Rol vervolgens het tweede deel van je deeg ook uit tot een cirkel van dezelfde grootte (ook op bakpapier!). Leg deze cirkel op het andere deel van het deeg dat besmeerd is met Nutella. Duw nu de rand van de twee delen deeg aan elkaar. Snij vervolgens het brood in 16 gelijke stukken waarbij je het middelste gedeelte heel laat. SAMSUNG CSCIn het bovenste gedeelte van het brood zie je hoe het is gesneden. Ik ben begonnen met het snijden van het brood in 4 stukken, vervolgens heb ik elk stuk weer verdeeld in 4 stukken. Het is dus belangrijk dat je het middelste gedeelte niet snijd! Draai vervolgens elk stukje voorzichtig 2 keer in dezelfde richting. Roteer hierbij van richting waarin je draait. SAMSUNG CSCDit is het brood als elk stukje gedraaid is. Verwarm nu je oven voor op 180oC. Dek het brood vervolgens af met plastic folie en laat het op een droge plek 20 min. rusten. Meng de 2 eierdooiers in een kommetje met een beetje water of melk. Verdeel de eierdooiers vervolgens over de bovenkant van het brood met een kwastje. Zet het brood dan 20 min. in de oven.SAMSUNG CSCEn dit is dan het eindresultaat! Ik vind het er erg mooi uitzien en het smaakt heerlijk.

Geef een reactie

