Recept: Framboos havermout snack

Al eventjes ben ik op zoek naar een gezonde snack. Ik houdt van zoetigheid en de meeste koekjes die in de winkel liggen zijn niet heel gezond. Óf ze zijn gezond maar erg aan de prijs. Tijd om zelf een gezonde, lekkere snack te maken! 

Sommige hoeveelheden van de ingrediënten zijn in de Amerikaanse maat ‘cup’ aangegeven, bij deze ingrediënten heb ik tussen haakjes de hoeveelheid in grammen erbij gezet.

Ingredienten:

  • 150 gr boter (zonder toegevoegd zout )
  • 2 eetlepels citroensap
  • 2 eieren
  • 1½ cup bloem (of 190 gr)
  • ½ theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel zout
  • 2½ cups havermout (of 210 gr)
  • 125 gr ontpitte dadels
  • 120 gr pecannoten
  • 50 gr donkere chocolade (ik heb 70% cacao gebruikt)
  • 250 gr frambozen (ik heb frambozen uit de diepvries gebruikt)

Recept

  1. Verwarm de oven voor op 180OC en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  2. Begin met het snijden van zowel de pecannoten, dadels als de chocolade in kleine stukjes. Ik heb ervoor gekozen om de stukjes wat grover te laten omdat ik dit lekker vind.
  3. Klop, met behulp van een elektrische mixer, de boter luchtig. Dit duurt ongeveer 3 min. als je de elektrische mixer op gemiddelde snelheid zet.
  4. Meng bij de luchtige boter de citroensap en eieren.
  5. Meng vervolgens de dadels, pecannoten en chocoladestukjes door het botermengsel.
  6. Meng als laatste met de hand de bloem, havermout, bakpoeder en zout door het botermengsel.
  7. Verdeel je deeg over de bakplaat en druk het stevig aan en bestrooi het deeg met de frambozen.
  8. Bak je snacks in 30 – 40 min. goudbruin.SAMSUNG CSC

Het resultaat!

Er gaat redelijk veel boter in deze snack, dus of hij erg gezond is betwijfel ik. Wat ik wel weet is dat de snack gezonder is dan de meeste verpakte koekjes die in de supermarkt worden verkocht!

De snack is erg kruimelig van textuur, hierin lijkt het een beetje op de pecankoekjes die ik eerder heb gemaakt. Je kunt deze snack aanpassen naar je eigen smaak, je kunt ingrediënten weglaten of toevoegen. Zo heb ik donkere chocolade toegevoegd omdat ik dat lekker vind 🙂 Je kunt ook kiezen voor een ander soort fruit als je de voorkeur geeft aan een ander soort fruit.

Geef een reactie

