Recept: 3 x Havermout Ontbijt

Al eerder probeerde ik over te stappen op het eten van havermout als ontbijt. De eerste keer is me dat echter niet gelukt, havermout alleen is erg saai! Inmiddels ontbijt ik al een half jaar met havermout. Vandaag deel ik 3 recepten van een smakelijk kommetje havermout. 

De reden voor mij om over te stappen op havermout als ontbijt was zodat mijn dieet wat gevarieerder werd. Ik at voorheen zowel ’s ochtends als ’s middags brood en het leek me beter voor de variatie dat ik ’s ochtends havermout ging eten. Ook eet ik ’s ochtends geen (ongezond) beleg bij havermout, wat ik bij brood wel doe. Ik heb moeite om 2 stuks fruit per dag te eten, met havermout krijg ik tijdens mijn ontbijt al één stuk fruit binnen. Nog een reden om over te stappen op havermout is de prijs, havermout is goedkoop (minder als €1,- per pak). Ook bevat havermout veel vezels waardoor je langer een vol gevoel hebt. Daarnaast bevat havermout veel antioxidanten, is het glutenvrij en verlaagd het je cholesterolgehalte.

Ik eet mijn havermout met melk, ik heb het ook met water geprobeerd maar dat vond ik niet te eten, heel smaakloos. Water is natuurlijk wel gezonder, als alternatief voor melk kun je ook kiezen voor soja- of amandelmelk.

Met onderstaande recepten maak je één flink portie. Ik houd van een flink ontbijt, dus voor jou zijn onderstaande porties misschien iets te veel. Dat is even uitproberen.

Appel kaneel havermout

Ingrediënten:

  • 150 – 200 ml melk
  • 6 grote eetlepels havervlokken
  • 1 appel
  • Kaneel

Giet de melk in een magnetron bestendig schaaltje. doe hier de havervlokken bij en meng het door elkaar. Zet het schaaltje in de magnetron en verwarm het op de hoogste stand voor ongeveer 1,5 minuut. Het schaaltje kan erg heet worden, dus kijk uit met het verwijderen van het schaaltje uit de magnetron! Terwijl de havermout in de magnetron staat snij je 1 appel in hapklare stukjes. als de havermout klaar is doe je hier de appelstukjes en wat kaneel bij. Even mengen en klaar is je ontbijt! Ik vind het erg lekker dat de havermout nog warm is, daardoor wordt de appel wat zachter en in combinatie met de kaneel doet het me denken aan warme appeltaart. Al is dit natuurlijk niet zo zoet. naamloos-06217080naamloos-06217084

Mango kokosnoot havermout

Ingrediënten:

  • 75 ml melk
  • 75 ml kokosmelk
  • 6 grote eetlepels havervlokken
  • ½ mango

Schud de melk en kokosmelk in een magnetron bestendig schaaltje en meng dit door elkaar. Voeg hier de havervlokken aan toe en meng het geheel door elkaar. Zet het schaaltje in de magnetron en verwarm het op de hoogste stand voor ongeveer 1,5 minuut. Het schaaltje kan erg heet worden, dus kijk uit met het verwijderen van het schaaltje uit de magnetron! Snijd terwijl de havermout in de magnetron staat de mango in hapklare stukjes. Als de havermout uit de magnetron komt doe je hier de mango stukjes bij en meng je het door elkaar. Dit ontbijtje heeft een tropische sfeer door de mango en kokosnoot, ik houd hiervan! De mango kun je ook eventueel vervangen door ananas. Wat jij het lekkerst vind!naamloos-06036892naamloos-06036897

Banaan cacao havermout

Ingrediënten:

  • 150 – 200 ml melk
  • 6 grote eetlepels havervlokken
  • 1 banaan
  • 1 afgestreken eetlepel cacao

Giet de melk in een magnetron bestendig schaaltje. doe hier de havervlokken bij en meng het door elkaar. Zet het schaaltje in de magnetron en verwarm het op de hoogste stand voor ongeveer 1,5 minuut. Het schaaltje kan erg heet worden, dus kijk uit met het verwijderen van het schaaltje uit de magnetron! Als de havermout uit de magnetron komt snij je hier de banaan in plakjes boven. Daarna doe je de cacao erbij en meng je het geheel goed door elkaar. Een brokje cacao in je mond is niet lekker, ik spreek uit ervaring. Goed mengen dus! Ik houd erg van chocolade, toen ik overstapte op havermout als ontbijt miste ik mijn boterham met hagelslag of Nutella. Dit recept vervult mijn chocolade behoefte ’s ochtends. 🙂 Ik houd van pure chocolade, dus een sterke cacaosmaak vind ik lekker. Als je hier niet van houd kun je een halve eetlepel cacao gebruiken in plaats van een hele.naamloos-06026875naamloos-06026877

Dit waren mijn recepten voor havermout ontbijt. Mijn persoonlijke favoriet is de laatste met banaan en cacao. Lekker makkelijk en snel, het snijden van de mango en appel in de andere 2 recepten duurt toch net wat langer. Zoals je al hoort houd ik van simpel en snel ’s ochtends met makkelijk verkrijgbare ingrediënten. Als jij nog iet anders toe wilt voegen zoals noten, gedroogd fruit of rozijnen mag dit natuurlijk ook! Ik hoop dat je wat inspiratie op hebt gedaan om zelf eens een havermout ontbijt uit te proberen. Als je een recept hebt geprobeerd, laat me dan even weten hoe het is bevallen!

Geef een reactie

