Werken in het buitenland: tips en ervaring

Zoals je misschien al weet heb ik deze zomervakantie 5 weken in Zweden doorgebracht. Hier heb ik een ‘werkvakantie’ gehad. Dat wil zeggen dat ik 5 dagen per week heb gewerkt en 2 dagen per week vrij heb gehad. Vandaag deel ik graag mijn tips en ervaring over werken in het buitenland. Tussen de tekst door heb ik wat kiekjes van mijn tijd in Zweden geplakt. 

Mijn ervaring

In eerste instantie was mijn plan voor deze zomervakantie om 2 weken strandvakantie te gaan houden en de rest van de vakantie te gaan werken in Nederland. Maar toen ik eenmaal dichter bij de zomervakantie kwam werd dit lastiger. Ik wist niet zo goed met wie ik op vakantie moest gaan en waar naartoe. Daarnaast wilde ik dat het ook niet veel geld kostten omdat ik komend schooljaar begin met een HBO studie en deze zelf moet bekostigen. Ook kon ik niet zo makkelijk een vakantiebaan vinden in Nederland. Toen kwamen mijn ouders met het idee om een vakantiebaan te zoeken in het buitenland.naamloos-07257576naamloos-08037625naamloos-08187776Dit vond ik een goed idee en ik ben direct gaan zoeken op internet. Hier kwam ik verschillende vacatures tegen en besloot om meteen op drie vacatures te reageren die me aanspraken. Binnen één week kreeg ik van alle drie de werkgevers reactie dat ik mocht komen. Ik had de keuze om naar Zweden te gaan of Zuid Frankrijk, ik besloot voor Zweden te kiezen omdat dit financieel gezien aantrekkelijker was.naamloos-07287608naamloos-08187790naamloos-08187838Eenmaal in Zweden aangekomen werkte ik 5 dagen per week, ongeveer 8 uur per dag. Ik werd €5,- per uur betaald en daarnaast werd mijn reis, kost en inwoning vergoed. Ik werkte in een hotel met restaurant samen met twee andere Nederlandse vakantiekrachten. Hier maakte ik schoon en hielp ik in de keuken. Het hotel waar ik werkte ligt op een rustige locatie, aan een rivier. Er was weinig op loopafstand en aangezien ik geen auto of fiets tot mijn beschikking had bracht ik mijn vrije dagen rustig door(wandelen, boekje lezen, serie kijken). In overleg met de eigenaren van het hotel hebben de andere twee vakantiekrachten en ik twee dagen samen vrij gehad, toen hebben we een auto gehuurd en een road-tripje gemaakt. Ik ben in totaal 5 weken in Zweden geweest, wat ik een prettig tijdsbestek vond.SAMSUNG CSCnaamloos-07187529naamloos-07287608

Tips

www.wereldwerk.eu

Deze site heb ik gebruikt om aan een vakantiebaan te komen. Ik vond dit de enige duidelijke, betrouwbare site met veel aanbod(maar het aanbod is wisselend, natuurlijk). Deze site zou ik dus aanraden als je op zoek bent naar een vakantiebaan in het buitenland. Op wereldwerk.eu moet je eerst een profiel aanmaken voordat je kunt reageren op vacatures. Hierbij moet je wat over jezelf vertellen en een c.v. maken. Ik zou je aanraden om de tijd te nemen om een duidelijk, kloppend verhaal van te maken. Dit is het enige waarop werkgevers je selecteren! Als je een profiel aangemaakt hebt kunnen werkgevers jou ook benaderen naar aanleiding van dit profiel. En ook belangrijk: je kunt kosteloos gebruik maken van wereldwerk.eu.

Wat voor soort werk

Het is belangrijk om te bedenken wat voor soort werk je wilt gaan doen in het buitenland en tijdens welke periode. Ik zou aanraden om werk te gaan doen dat aansluit op ervaring die je al hebt. Ik heb bijvoorbeeld 2 jaar ervaring in de horeca, ik zocht dan ook een baan in de horeca. Help je elk jaar met de kindervakantieweek? Dan zou ik denken aan animatiewerk. Ben je sportief aangelegd? Denk dan bijvoorbeeld aan het begeleiden van outdoor-activiteiten. Heb je ervaring met schoonmaken? solliciteer dan naar een functie in de schoonmaak. Door te solliciteren naar een functie waar je al ervaring in hebt of waar je interesses liggen maak je niet alleen een stuk meer kans om aangenomen te worden, je hebt ook meer kans dat het werk je gaat bevallen. Ook is het verstandig om te bedenken hoeveel uur je ongeveer per week wilt werken.

Werkomgeving

Wat ook handig is om te bedenken is wat je tijdens je vrije dagen in het buitenland wilt gaan doen. Vaak staat in de vacature een omschrijving van de omgeving. In mijn geval waren mijn vrije dagen rustig, wil je tijdens je vrije dagen uitgaan en feesten dan kun je op zoek gaan naar een baan waar dit in de omgeving mogelijk is. Hierbij zou ik vooral bedenken of je het erg zou vinden als er niet zo veel te doen is in de omgeving. Hier kun je dan rekening mee houden tijdens het solliciteren.

Vergoeding

Wat ik merkte op wereldwerk.eu was dat de vergoeding door werkgevers verschillend wordt benaderd. De ene werkgever ziet het echt als loon, de andere ziet het meer als wat zakgeld dat je krijgt naast (meestal) kost en inwoning in ruil voor het werk dat je doet. Bij vrijwel elke werkgever krijg je een vergoeding, maar de hoogte van deze vergoeding verschilde nogal per werkgever. Sommige werkgevers betalen per uur, en andere per week ongeacht de aantal uren die je hebt gewerkt. Denk goed na wat voor vergoeding jij minimaal wilt krijgen en of je graag per uur of per week uitbetaald zou willen krijgen. Let er ook op of je reis bekostigt wordt!

Een citytrip/vakantie eraan vast plakken

Ik vloog van Amsterdam naar Stockholm. Toen ik eenmaal in Zweden was kreeg ik het idee om een dag in Stockholm door te brengen en daarna naar huis te vliegen. Uiteindelijk heb ik dit niet gedaan door verplichtingen die ik in Nederland had, maar ik zou er zeker over nadenken. Als je reis vergoed wordt hoeft dit niet veel geld te kosten en dan zie je toch nog veel van de omgeving. Het is handig om hier van te voren over na te denken en als je dit zou willen dit te overleggen met je werkgever. Op deze manier kun je goedkoop  een citytrip maken of vakantie houden omdat de werkgever (meestal) de vlucht betaald. Je bent er dan toch al!

DOEN

Mijn laatste tip is: probeer het gewoon! Ik kan iedereen aanraden om een vakantiebaan in het buitenland te nemen. Je leert een andere omgeving en andere mensen kennen en je wordt er financieel tegelijkertijd beter van. De site www.wereldwerk.eu is een betrouwbare site, dus je kunt er vanuit gaan dat er niets mis is met de werkgevers. Daarnaast zijn de meeste werkgevers Nederlands, dus kun je er makkelijk mee communiceren. Als je bovenstaande tips meeneemt in je keuze weet je wat je ongeveer kan verwachten. Het is altijd afwachten hoe het precies uitpakt, maar dit is juist leuk en spannend: een nieuw avontuur!  Ik zou iedereen aanraden om een vakantiebaan in het buitenland te nemen, ik vond het een mooie ervaring en heb er veel van geleerd!SAMSUNG CSCnaamloos-07167438naamloos-07167446

Geef een reactie

