Satijnen kussensloop

Al enige tijd ben ik geïnteresseerd in satijnen kussenslopen. ”Satijnen kussenslopen?” Hoor ik je denken. Dat klopt, ik heb gelezen dat deze kussenslopen voordelen hebben ten opzichte van een ‘normale’ kussensloop. Zo zou het voordelen hebben voor huid en haar.  Mijn interesse was gewekt. In dit artikel wil ik je wat meer informatie geven over satijnen kussenslopen en je wat vertellen over mijn ervaring hiermee.

zijdevlinderZijdevlinder – klik hier voor de bron.

Satijn

Wat is satijn eigenlijk? Satijn is een weeftechniek die bij elk materiaal toegepast kan worden. Vaak wordt deze techniek toegepast bij 100% polyester. Er bestaat ook katoensatijn, dit is van 100% katoen geweven. Ik dacht zelf dat satijn het stof zelf was, maar dit is dus niet waar. Door deze specifieke weeftechniek wordt een soepele, glanzende en gladde stof verkregen. Satijn wordt vaak verward met zijde, zijde is een natuurlijke stof die milieuvriendelijk geproduceerd wordt. Er zijn ook zijden kussenslopen verkrijgbaar, in essentie heeft een zijden kussensloop dezelfde werking voor huid en haar als een van satijn. Zijden kussenslopen zijn gemiddeld wat duurder dan satijnen en slijten sneller. Zijden kussenslopen zijn daarentegen een stuk milieuvriendelijker en veganistisch. Satijn kan veganistisch zijn, dit ligt aan het stof waarvan het satijn geweven is. Satijn is anti-allergeen omdat er geen huisstofmijt en pollen in kunnen nestelen. Vandaag focus ik me op satijnen kussenslopen.

satijnBron afbeelding klik hier.

Soorten satijn

Er bestaan verschillende soorten satijn. Zo is er crêpesatijn, satin duchesse, stretchsatijn, katoensatijn en print satijn te onderscheiden. Ook zijn er satijnen stoffen met een coating. Deze coating was je er echter af waardoor de werking hiervan verloren gaat. Aan soorten satijn geen gebrek! Maar welke is nu het beste? Volgens verschillende bronnen is satijn van 100% polyester het beste. Hierbij heeft het dichtgeweven satijn een fijne structuur waardoor vocht in huid en haar wordt behouden. Bij katoensatijn absorbeert het katoen vocht waardoor je ’s ochtends wakker wordt met een trekkerig gevoel in je gezicht. Ook kan het katoen producten opnemen die je in je haar of op je huid hebt aangebracht. Satijn van 100% polyester is dus het beste.

satijnen-kussensloop-mooier-haar-terwijl-je-slaaptBron afbeelding klik hier.

De voordelen van een satijnen kussensloop

Ten eerste heeft satijn verschillende voordelen voor het haar. Je haar raakt minder snel in de klit, wordt minder snel pluizig, het kan helpen bij haaruitval, vermindert haarbreuk en zorgt ervoor dat je haar minder snel splijt. Dit komt doordat satijn erg glad is waardoor je haar en makkelijk overheen glijdt. Ook zou een satijnen kussensloop zorgen voor glanzend haar. Katoen neemt vocht uit je haar op, wat satijn niet doet.

Ook voor de huid heeft een satijnen kussensloop voordelen. Ook hierbij geld dat het, in tegenstelling tot katoen, geen vocht uit de huid opneemt. hierdoor blijft je huid soepeler. Ook voorkomt een satijnen kussensloop plooien en rimpels in je gezicht. Daarnaast reguleert satijn de talgproductie, wat kan helpen bij onzuiverheden en personen met acné.

Een satijnen kussensloop heeft zelfs voordelen voor wimpers en wenkbrauwen. een satijnen kussensloop voorkomt namelijk dat je wimpers en wenkbrauwen alle kanten op staan.

De informatie voor de algemene informatie die hierboven staat beschreven heb ik gehaald uit deze, deze en deze bron.

 

Mijn ervaring

Een aantal weken geleden werd ik benaderd door de webshop dekbed-discounter met de vraag of ik mijn mening zou willen geven over een product van hen. Toen ik zag dat ze satijnen kussenslopen verkochten wilde ik deze uiteraard testen. naamloos-12258783naamloos-12258786In de webshop dekbed-discounter bieden ze één soort satijnen kussensloop aan voor €14,95. Naar mijn mening is dit een goede prijs, de meeste satijnen kussenslopen kosten tussen de €15,- en €25,-. Ik koos voor de crèmekleurige variant. Klik hier om bij de afdeling kussenslopen van dekbed-discounter te komen. Zoals je op de foto kunt zien is deze kussensloop van katoen-satijn, wat niet het beste kwaliteit is en dus niet de volledige voordelen van het satijn geeft. De tekst ‘100% premium satin’ op de voorkant van de verpakking vind ik misleidend.naamloos-12258794naamloos-12258798In de verpakking van de kussensloop vind je de kussensloop, samen met de wasvoorschriften.

Ik wil beginnen met zeggen dat ik de katoen-satijnen kussensloop in een beperkte tijdsbestek heb getest. Namelijk enkele weken. Ik kan me voorstellen dat enkele weken niet voldoende is om het volledige effect te ervaren. Daarom komt er over een maand een update online over mijn ervaring met de satijnen kussensloop. Voor nu deel ik graag de ervaring die ik de afgelopen tijd heb meegemaakt.

Ik merkte weinig verschil qua comfort met mijn vorige kussensloop. Ik heb namelijk gelezen dat sommige mensen moeten wennen aan een satijnen kussensloop omdat deze glad en koud aanvoelt. Hier heb ik geen last van gehad, misschien komt dit doordat ik een katoen-satijnen kussensloop heb. Sinds ik slaap op de katoen-satijnen kussensloop is mijn gezicht verrassend rustig. Mijn huid is gevoelig en ik krijg snel last van onzuiverheden. Ik had niet verwacht dat ik binnen zo’n korte termijn hier verschil in zou merken. Wat betreft haar heb ik geen drastische verschillen opgemerkt. Over één maand valt er een update te lezen over mijn verdere ervaringen met de kussensloop. Ik ben in ieder geval nu blij verrast met het effect dat de kussensloop op mijn huid heeft.

Satijnen Kussensloop – Creme – €14,95 via dekbed-dicounter

Het product dat benoemd wordt in dit artikel heb ik gekregen. Dit artikel is gebaseerd op mijn eigen mening en ervaring. Klik hier om mijn volledige disclaimer te bekijken.

Geef een reactie

