Recept: Truffels

Ik ben een enorme chocolade liefhebber. Truffels vind ik erg lekker. Om deze reden besloot ik om op te zoeken hoe je deze zelf kunt maken.  Dat bleek helemaal niet zo moeilijk! Vandaag deel ik een simpel recept voor heerlijke truffels. 

Ingrediënten:

  • 2 cups pure smeltchocolade
  • 1 cup volle slagroom
  • Topping(s) naar keuze

Doe de smeltchocolade in een hittebestendige kom. Doe de (ongeklopte) slagroom in een sauspannetje en verwarm het voorzichtig totdat de slagroom net kookt. Giet de verhitte slagroom over de smeltchocolade en laat het een paar minuten staan. Tijdens deze minuten heeft de chocolade de tijd om gedeeltelijk te smelten. Meng de chocolade en slagroom vervolgens rustig met een garde. Meng totdat de chocolade en slagroom volledig zijn gemengd. Meng niet te lang, zo voorkom je dat de ingrediënten gaan scheiden. Dek de kom af met vershoudfolie en laat het een hele nacht in de koelkast staan. naamloos-01018842Je mengsel ziet er dan ongeveer zo uit.

Vorm dan balletjes van dit mengsel. Je kunt dit met je handen doen of met behulp van een meloenschep.
naamloos-01018846Zet deze balletjes voor 15 minuten terug in de koelkast.

Vervolgens ga je de balletjes ‘coaten’ in een topping.naamloos-01018848Ik koos de bovenstaande toppings. Links zie je kokosrasp, in het midden een mengsel van 1 eetlepel cacao en 1 eetlepel kaneel, rechts zie je poedersuiker. Ook koos ik gesmolten chocolade als topping.naamloos-01018862naamloos-01018856naamloos-01018859naamloos-01018861Zo ziet het resultaat eruit. De gesmolten chocolade was niet zo’n succes, het lukte me niet om een dunne laag chocolade over de truffel te krijgen. Mijn favoriete toppings waren de kokosrasp en cacao-kaneel mengsel. Als je de truffels gaat maken zou ik je aanraden om deze twee toppings te proberen. Je kunt natuurlijk ook zelf andere toppings proberen zoals stukjes walnoot.

Dit recept is gebaseerd op dit recept van NaomiCakes.

Geef een reactie

